Zakaj je nekoga težko osrečiti z darilom, ko ga ta pričakuje?
Dobro se zavedamo, da darila osrečijo ljudi, kar je navsezadnje namen obdarovanja. A je psihologija obdarovanja skorajda tako kompleksna, kot smo kompleksni ljudje. Zato je izvedenih veliko raziskav, ki se ukvarjajo z učinkom obdarovanja. Predvsem so zanimivi izsledki ene* izmed njih, v kateri sta avtorja preučevala, kakšno srečo prinašajo darila ob različnih priložnostih.
Osvetlila je, med drugim tudi to, da se vsi dobro zavedamo pritiska, ki se hočeš nočeš ustvari v pričakovanju božiča, novega leta, rojstnega dneva, valentinovega ali različnih obletnic. Vsi hočemo ob teh priložnostih nekoga osrečiti, zato poskrbimo za darilo. A kakšna je zares sreča, ko nekdo to darilo prejme?
Avtorja pravita, da je ta sreča v času, ko so darila pričakovana, pogosto precej manjša, kot bi si mislili. Problem je seveda v tem, četudi nekoga zares dobro poznamo, da težko podarimo ravno to, kar nekdo pričakuje.
Dražje darilo ni recept za večjo srečo
Omenjena raziskava je pokazala, da mnogi obdarovanci občutijo negativne občutke, ko ne dobijo darila, ki so si ga zamislili sami in ga tudi nekako pričakovali. Bolj vam je nekdo blizu, bolj naj bi bil sposoben »brati misli«, bolj so občutki negativni ob (ne povsem) pravem darilu, ugotavljata. Tako so v času, ko se darilo pričakuje, pogosto prisotne zadrege na obeh straneh – tistem, ki darilo prejme in tistem, ki ga mora izbrati. Tudi zelo draga darila pri tem niso bila nič bolj uspešna in niso prinesla večje sreče, po drugi strani pa so bili občutki še bolj negativni pri tistem, ki je darilo poklonil. Kar je še huje, v času pričakovanih daril, podzavest pogosto vrednost darila enači s tem, koliko nekomu pomenimo. Kar je, če pomislite, precej grozno.
Skratka, izredno težko je nekoga zares osrečiti z darilom, ko ga ta pričakuje. Še več, ne povsem popolna izbira lahko prinese precej frustracij in celo obremeni odnos, predvsem partnerski.
Ste lahko iskreno hvaležni za darilo, ko ga pričakujete?
Zato sta se avtorja raziskave usmerila v preučevanje sreče, ki jo prinese darilo v času, ko to ni pričakovano. Torej izven praznikov, rojstnih dni in obletnic, kar predstavlja, po ugotovitvah njune raziskave, le 15 odstotkov primerov obdarovanj. Ugotovila sta, da je bistveno lažje nekoga osrečiti z darilom, ko se le tega ne pričakuje. Psihološko smo namreč naravnani tako, da v obdobju pričakovanih obdarovanj, darila pričakujemo in se takrat podzavestno osredotočamo na to, kako »dobra« darila prejmemo. Čustveno se s tem avtomatsko odmaknemo od iskrene sreče, ki pa naj bi jo darilo prineslo. Takrat za darilo pravzaprav sploh nismo hvaležni, ugotavljata avtorja.
Po drugi strani pa je učinek nepričakovanega darila toliko večji, ravno zaradi elementa presenečenja. Moški se pri tem lahko hitro spomnijo mnogih priložnosti, ko je spontano poklonjen šopek ali zgolj ena vrtnica, prinesla ženskam izjemno srečo, večjo kot pa v primeru zelo dragega darila ob obletnici.
Samo darilo torej sploh ni pomembno toliko, kot si mislimo. Bolj je očitno pomemben kontekst in čas. Prav tako je bolj pomembno presenečenje kot pa to, koliko smo za darilo zapravili.
Še nekaj konkretnih idej, s katerimi ne morete zgrešiti
Če se želite izogniti obojestranskim zadregam ob izbiri (ne povsem) pravega darila je priporočljivo, da čim več končne izbire prepustite obdarovancu. Zato so darilne kartice idealna izbira.
SuperCard kartica je darilo, ki se prilega vsakomur in jo lahko kupite preko spleta, ali fizično v večini prodajaln. Omogoča pa nakupe pri več kot 250 različnih ponudnikih. Izberete lahko tudi SuperCard Black, ki omogoča nakupe v več kot 800 trgovinah in 80 spletnih trgovinah ali pa bolj tematsko usmerjene darilne kartice, kot so SuperCard Wellness, SuperCard Gourmet, SuperCard Family, SuperCard Super E ali SuperCard Sport.
Še ena dobra možnost, ki omogoča izbiro širokega nabora doživetij, pa so darilni paketi. Selectbox vam omogoča več kot 3 tisoč različni doživetij, izbirate pa lahko med darilnimi paketi, ki so zasnovani prav posebej za posamične priložnosti: Poroka, rojstni dan, obletnica, poslovna darila, upokojitev in še mnoge druge.
Skušajte torej pozornost najbližjim izkazati čim večkrat, predvsem takrat, ko se to ne pričakuje. V času pričakovanih obdarovanj pa jim prepustite čim več izbire pri darilu, saj boste tako podarili več sreče in se ognili morebitnim zadregam ob napačni izbiri. Želimo vam obilo sreče pri podarjanju sreče!
* raziskava Juliana Givija in Jeffa Galaka iz leta 2021, objavljena v Journal of Consumer Psychology